Cinta Granada - Radwa Ashour

Lamanya menyepi..Hehe kami menyambut org baru dalam rumah. Sibuk melayan si kecil sampai tak kesempatan mengemaskini blog..Ada ka org yang membaca riview buku dari pandangan sisi saya? Haha..tak kisahla bila dah baca memang nak kena tulis apa yang kita rasa tentang buku tu.



Novel sambungan kepada Rindu Andalusia. Saya punya harapan yang besar membaca novel ini. Mengharapkan Saleema selamat dan tidak dibakor. Keluarga Saleema akan lebih bahagia. Buku-buku yang disimpan Saleema di Ain al-Dam akan membawa manfaat kepada generasi dalam keluarganya nanti.

Harapan saya semakin menipis senipis novel Cinta Granada. Hanya Mariama , Hassan dan cucu mereka Ali yang tinggal. Naeem sahabatnya Saad (suami Saleema ) kembali setelah sekian lama di perantauan. Keluarga yang memeluk agama Islam masih tetap mengamalkan ajaran Islam tetapi secara bersembunyi. Seingat mereka setelah bertahun pihak pemerintah juga tidak lagi memperdulikan peraturan yang telah mereka tetapkan. Tidak sama sekali malah kali ini tekanan terhadap keluarga yang beragama Islam lebih teruk ditekan. Mereka diusir dari rumah sendiri.

Cintanya Ali kepada tanah airnya. Dia jadi semangat membara bila insan yang disayanginya pergi dalam dakapannya.

Yang tak sukanya kenapalah dibuat Ali suka sama mak sahabatnya sendiri ? Yang tak seronoknya kenapalah Ali begitu samdul menjual rumahnya dan rumah di Ain al Dam. Meskipun Ali cintakan Wardah..peranan Wardah dalam Cinta Granada tak banyak mana pun..Paling tak suka kenapalah Mariama mempertikaikan ujian yang telah ditetapkan Allah untuk mereka kala nyawanya sudah dihujung waktu?

Teringinnya saya membaca novel karya Radwa Ashour dalam bahasa Inggeris. Penin baca dalam versi Indon ini. Kenapa Telaga Biru tak tukar ke Bahasa Melayu?Haya..

0 comments: