MArah aku marah ni....

Marah...
Harus segera ambil wuduk. Marah itu api , ya lawannya air. Aku masih teringat-ingat lagi muka degil NAna tadi.
Aku selalu ingatkan anak murid aku supaya posisi duduk biar tegak. Kedua-dua tangan mesti atas meja. Fokus. Bila kita fokus 100% baru senang terima ilmu.

NAna akan buat muka !"£$%$ tiap kali aku ingatkan dia. Itu takpa lagi. Bila aku tengah ngajar dia. Tetiba dia sampuk katanya cikgu kat sekolah tak ajar segini. Lalu aku mintak dia baca kuat-kuat dan fahami apa kehendak soalan. Sebab dia boleh terus salin nombor tanpa membaca apa kehendak soalan. ITu satu kesilapan yang besar. Main hentam keromo.

Kalau ikut master g tempat kerja lama aku , Mak Jaya. Budak yang perasan teror tapi sombong nih dia bantai ja. Bagi sedaq diri. Jangan nak ngada-ngada.Dan hasilnya , boleh tahan . Budak yang kurang sopan macam ni boleh jadi sopan. Tak perlu nak layan ala bucuk2. Memang tak boleh pakai.

Nasib baik anak orang kalau anak saudara aku dah lama aku cepuk. Masa belajar mesti sungguh-sungguh. Ini tak dia mencari kesilapan cikgu. Dia akan melawan meski apa yang dia lawan pun dia tak tahu.Tak ada asas yang kukuh . Bila dia salah meski kita punya bukti salahnya , dia tak mau terima kenyataan.

Aku jadi risau. Nana masih anak-anak . Ya masih boleh dilenturkan belum jadi kayu balak. Bukan mudah kerja melentur buluh. Wajib punya kesabaran darjah tertinggi. Kitalah yang perlu memberi contoh teladan yang baik. Aku bagi nasihat untuk diri sendiri ni. Ambik jangan tak ambik.

0 comments: