Aku terima Nikahnya


Buku ini saya baca pada hari yang sama saya membaca The Time Traveller's Wife. Sebab sedap sangat tumpuan saya lebih untuk menyudah baca Aku Terima Nikahnya. Hee.

Aku terima Nikahnya adalah catatan pengalaman penulis Ustaz Hasrizal atau lebih dikenali dengan nama Saifulislam di alam maya. Dimana titik permulaan mencari calon isteri sehinggalah sekarang. Daripada kehidupan sendiri sehinggalah beranak tiga.

Banyak kata-kata hikmat yang saya kutip daripada buku ini.... tiga antaranya adalah..

' Terimalah seseorang , seadanya. Kebaikannya disyukuri , kekurangannya diredhai..' m/s 1

pepatah Arab:

'Air yang tidak mengalir ( statik ), akan merosakkan air tersebut. Pemuda yang banyak masa
kosong ( tidak dinamik ) akan dibunuh oleh masa kosong itu.' m/s17

'Anak kita mungkin gagal mengikut kata-kata ibu bapa, tetapi mereka tidak akan gagal meniru perangai dan tingkah laku kita.' m/s 167

Buku ini sangat sesuai dibaca oleh orang yang belum kawin mahupun sudah berkahwin. Ya sebagai persediaan dan panduan. Ustaz Hasrizal juga sarankan kepada kita agar membaca Men are from Mars Women from Venus untuk lebih memahami perbezaan antara lelaki dan wanita.
Perkahwinan adalah medan memberi. Memberi tanpa mengharapkan apa-apa. Dalam memberi kita akan temui bahagia. Yay!

0 comments: