Buku lagi...

Saya pos dua buku ke US dan UK. I am Legend dan The Diary of a young Girl minggu lepas. Minggu ini saya terima dua buku pula.



Siap ada nota kat belakang maklumkan pada saya yang sampul surat terkoyak masa buku ni dalam pegangan mereka.


Cemane gambar ni leh terpusing kot sini laks.. HMmmm


Masa sampai kat tangan saya ada seal kastam kita. Dia pakai pisau ka gunting tah. Abes pelastik yang balut buku kat dalam tu. Takdakla nota mintak maap. Hampeh.



Bookmooch.

Buat masa ini saya pernah pos ke UK , Canada, US dan Australia. Kos posnya dalam RM10-20 sebuah buku. Ikut berat. Ikut pilihan kita nak register mail atau tak. Ikut nak surface mail atau air mail. Buku-buku yang saya dapat pulak datang ada daripada Jepun , UK dan US.

Pantang dapat point ( yang kita peroleh samada daripada buku yang kita masuk dalam inventori atau point kita beri kepada orang) mesti cepat habis sebab segera mooch buku daripada orang lain pulak. Pantang lepa.

Satu yang saya perasan adalah cara nak cepat atau banyak point kita kena masukkan buku-buku yang tajukknya panas di bookmooch. Panas maksudnya buku yang sangat ramai orang nak.Bukan yang 18sx ya. Selalunya buku yang menang anugerah atau famous penulisnya contohnya...

A Thousand Speldid Sun- Khaled Hosseini ,
Twilight saga-Stephanie Meyer,
Remember Me-Sophie Kinsella,
The Road- Cormac McCarthy,
dan senarainya yang panjang.

Mula-mula rasa semacam jugak kos pos luar negara ni. Masa dapat buku suka lah sangat. Ikutlah kalau rasa tak mampu nak pos banyak buku satu bulan tetapkan pos satu buku satu bulan. Dapatla jugak point. Penting point kalau nak mooch buku orang.

Pendek kata kalu rasa diri macam saya suka sungguh dapat buku dalam peti surat. Cuba la sertai bookmooch. Rasai pengalamannya.Cewah..

2 comments:

Najibah berkata...

Memang seronok - cuma bila buku-buku yang hot macam Wan katakan, Kak Ji rasa sayang pula nak biarkan 'mereka' dimooch. Kelemahan besar yang tak menjadikan Kak Ji bookmoocher yang baik.

wnorhaslina berkata...

Ada buku yang tak berapa best pun pada kita pada orang lain best sungguh. Contoh kes saya adalah I am legend , Diary of a young girl dan banyak lagi...
Nak tunggu dapat buku yg kita nak pun jenuh jugak Kak Ji.

:D