The Graveyard Book - Neil Gaiman


Bob
Boy
Bod
Nobody Owens. Pelik kan namanya. Nobody. Nama pendeknya sedap sikit bunyinya Bod. Sedari dia kecil dia tinggal di tanah perkuburan. Dia tidur bersama MR dan Mrs Owen didalam kubur mereka. Bod bukannya anak hantu tau. Bod adalah manusia yang masih bernafas. Ketika dia masih kecil keluarganya dibunuh dengan kejam. Seakan ada suara hati dalam dirinya untuk segera keluar dari rumahnya dan berjalan menuju ke arah tanah perkuburan di situ.

Di sana dia punya keluarga dan rakan-rakan di kalangan hantu. Tanah perkuburan itu adalah sekolahnya. Belajar huruf daripada batu nisan yang tercatat nama pemilik empunya kubur. Bila makin lama makin dia mencintai ilmu. Banyak yang ingin diketahuinya.

Di tanah pekuburan ini dia dijamin selamat . Ada Silas yang sentiasa dapat mengawasinya. Ada Liza si 'witch' yang boleh membantunya. Namun tidak di luar sana. Jack si pembunuh keluarganya masih mencari dan menunggu Bod. Misinya harus diselesaikan. Tapi kenapa? Apa yang penting sangat? Kenapa mesti keluarga Bod dibunuh? Siapa Jack yang sebenarnya?

Ya. Kalau sudah mula dan tak ada kerja lain bisa habiskan buku ini dalam satu hari.
Ini pengalaman pertama saya membaca karya Neil Gaiman dan pastinya bukan terakhir. Akan saya cari buku-buku beliau yang lain for sure.

0 comments: