Baca jangan tak baca

Aku tambah koleksi buku lagi. Hari terakhir pesta buku. Aku dapat beli buku dan novel karya Pak Samad ( Satu buku = RM 10 ) di gerai Wira Bukit. Rugi mampus kalu tak beli . Kalu miss kali ni kena tunggu tahun depan lak.... Tak sanggup-tak sanggup...

Pagi-pagi tadi saja aku susun semula buku dan majalah di rak.. Mak aih banyaknya buku dan majalah he he. Banyak sungguh..

Kak Yong ( kakak aku no.2 ) suka baca majalah Jelita , Keluarga , Nona , dan HerWorld. Habis baca dia akan kumpul untuk bagi kat aku. Akhir tahun lepas dia bagi semua koleksi beharga majalah Ibubapa , PaMa , Mama, Today Parents , Ibu , dan banyak lagi majalah yang berkaitan keibubapaan. Koleksi daripada awal kawin sampai hari ni. 23 tahun nye koleksi. Kalau susun boleh jadi bangunan. Dia dah malas nak baca. Cukuplah koleksi keibubapaan ni. Tak larat nak baca. Dia nekad Imran tugh adalah baby yang last.

'Aku tak mau ngandung lagi. Cukuplah 11 anak..'

He he he... Aku kata kalu dapat lagi takpa , bagi ja kat aku. Aku sanggup jaga. Kak Yong geleng kepala..

' Dah senja-senja ni tak larat dah nak bawak badan 9 bulan ke hulu ke hilir. Cukupla Deeja dengan Imran kat rumah ni menyibukkan aku, kalu tambah lagi satu pengsan.'

Aku seronok tengok Kak Yong dengan anak-anaknya. Macam mak kucing. Mana saja dia berjalan Deeja dengan Imran akan mengekori..

Balik kepada topik asal.

Sejak abang Nasir kena strok. Dia dah kurang membaca. Aku kesian tengok dia membaca paper menggunakan kanta. Sebelum ini , dia hantu membaca. Berlambak-lambak novelnya. Aku rajin pinjam novel John Grisham , Sidney Sheldon , Mario Puzo dan lain-lain. Tiap kali aku pinjam aku mesti balut covernya dengan plastik tebal . Sayang buku lah katakan. Tiap kali aku balik kampung , sakit mata aku tengok Si Mamat dengan Hajar susun buku ala-ala KLCC dan main-main dengan novel-novel abahnya.
Kak Chik cam tau saja aku nak novel-novel tu. Dia kata Abang Nasir nak jual koleksi novelnya.
Jangan jual aku kan ada. Baru sekotak tv 10 inci aku kutip novelnya. Karya John Grisham , Mario Puzo , David Baldacci , Tom Clancy , Archer , Michael Crinchton , Robert Ludlum dan banyak lagi. Masa balik kampung cuti sekolah bulan 3 hari tuh , Kak Chik ada tanya lagi bila nak kutip saki baki novel-novel kat rumahnya. Dia nak clearkan semua novel-novel tugh. Aku ? Nanti cuti sekolah bulan 6 aku kutip lagi.. he he he.

Tamaknya aku...

Aku tak bilang pun berapa banyak novel dan majalah yang aku dapat. Memang banyak. Tambah dengan novel yang aku beli sendiri baru-baru ni dan sebelum ni pun banyak. Bila nak boleh habis baca ntah.

Ingat pesan Faisal Tehrani dan Pak Samad nak jadi penulis harus banyak membaca.. Ya.. ya.. ya aku nak baca lah ni...

Majalah-majalah Kak Yong tambah majalah-majalah aku sendiri tambah novel-novel Abang Nasir tambah novel-novel aku sendiri = banyak sungguh.

Yang penting kena baca bukan buat koleksi ya!

2 comments:

amer zaman berkata...

ya..

aku suka membaca.

tapi ada masalah dalam membeli.

jadi bacaan aku terhad apa yg ada dalam perpustakaan.

sekarang aku sudah punya sedikit wang..alhamdulillah.

wnorhaslina berkata...

terima kasih amer..
jadi orang pertama.
terima kasih...