The Bodies Left Behind

Ini pengalaman pertama saya membaca novel karya Jeffery Deaver. Saya beli daripada blog
Wonderful reads 4 sale dengan harga RM 17.
Sudah sekian lama saya peram buku The Bodies Left Behind di rak buku belum baca. Ha ha ha..



Detektif Brynn McKenzie ditugaskan oleh bosnya untuk meninjau ke sebuah rumah. Tuan rumah terbabit telah menghubungi 911 hanya sempat menyebut perkataan " This .." dan putus. Apa yang berlaku ?




Brynn menunda makan malamnya dan segera menuju ke rumah berkenaan. Oh saya segera membayangkan filem The House on the left. Sebuah rumah besar di dalam hutan , berdekatan dengan tasik. Mengerikan. Tanpa dapat menduga apa yang bakal disaksikannya. Dia menjumpai pemilik rumah berkenaan dan isterinya mati berlumuran darah dengan kesan tembakan. Tanpa senjata dan talifon bimbit Brynn menempah bahaya. Pembunuh masih lagi berada di dalam kawasan yang sama.

Berlaku pertembungan di antara Brynn dan dua orang pembunuh . Brynn cuba menyelamatkan diri tetapi tidak berjaya. Dia ditembak dan keretanya masuk ke dalam tasik. Segera dia terbayangkan wajah anak lelakinya dan dia harus hidup. Brynn berenang keluar daripada keretanya dengan menahan kesakitan.

Ketika di dalam hutan dia berjumpa dengan rakan tuan rumah yang masih hidup dalam keadaan trauma. Ketakutan. Mereka berdua bergabung tenaga , berusaha untuk menyelamatkan diri daripada pembunuh.

Berjayakah mereka ? Siapa pembunuhnya? Adakah ini kes rompakan atau memang pembunuhan dirancang seseorang. Mengapa pembunuh-pembunuh tersebut mahukan rakan mangsa?


Pada mula cerita kita kira kita sudah tahu siapa pembunuh sebenarnya. Namun di akhir-akhir cerita nyata sangkaan kita meleset. Terbongkar satu demi satu misteri.
Kenapa suami isteri ini dibunuh ? Siapa rakan mangsa yang mati ? Kenapa Brynn begitu memanjakan anak lelakinya ? Mengapa Brynn memilih untuk berada di tempat lain daripada menghabiskan masa makan malam bersama suaminya? Apakah yang cuba disembunyikan Brynn daripada suaminya ? Bagaimana Brynn boleh jatuh cinta dengan pekerjaannya ?

Kena baca. Mulanya saya saja-saja ambil buku The Bodies Left Behind daripada rak. Membaca muka pertama dan kedua dan seterusnya. Tak dapat nak berhenti rasa nak tahu lagi dan lagi. Berjaya habis dalam masa sehari setengah.

0 comments: